Wykwalifikowana kadra przyszłych służb jest potrzebą czasów współczesnych i nieodzownym warunkiem bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo wewnętrzne, studia drugiego stopnia to kierunek studiów, który stanowi odpowiedź na złożoną sytuację polityczną i nowe wyzwania współczesnego świata. W ramach realizacji programu studiów student zdobywa niezbędną wiedzę ogólną na temat funkcjonowania społeczeństwa (w ramach przedmiotów ogólnych z nauk społecznych), wiedzę specjalistyczną (dotyczącą bezpieczeństwa), a także umiejętności, którymi powinni dysponować wykwalifikowani funkcjonariusze publiczni zdolni do prowadzenia spraw państwa i ochrony obywateli w stanach zagrożeń oraz kadra organizacji pozarządowych zajmujących się m. in. sprawami bezpieczeństwa społeczności lokalnych.
Z racji praktycznego charakteru kierunku student nabywa umiejętności konieczne do pracy na stanowiskach związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa. Silny nacisk postawiony jest także na kształtowanie adekwatnych kompetencji społecznych oraz na nabycie przez studentów umiejętności praktycznych. Oczekiwanych przez pracodawców. Atutem tego kierunku jest przygotowanie studenta do wykonywania zadań zawodowych, co jest możliwe dzięki realizacji zajęć praktycznych, realizowanych przez kadrę praktyków z wieloletnim doświadczeniem zawodowym, a których dorobek praktyczny odpowiada zakresowi zakładanych efektów uczenia się i zakresowi tematycznemu powierzonych im zajęć.
Celem studiów drugiego stopnia na kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne jest przygotowanie wykwalifikowanych pracowników, posiadających kompetencje specjalistów w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego. Będą to osoby dysponujące wiedzą o realnych zagrożeniach występujących we współczesnym świecie, przygotowane do pracy w instytucjach lokalnych, wojewódzkich oraz krajowych, wyróżniające się umiejętnościami praktycznymi i kompetencjami specjalistów.\
W efekcie ukończenia studiów absolwent kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne uzyska tytuł zawodowy magistra.
Ukończenie studiów drugiego stopnia zwiększa szansę absolwenta na konkurencyjnym rynku pracy. Uniwersalny, interdyscyplinarny charakter studiów umożliwia podjęcie aktywności zawodowej zarówno w sektorze prywatnym, publicznym, ale także w organizacjach pozarządowych. Absolwent jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty zarządzania bezpieczeństwem oraz do pracy w strukturach administracji publicznej, organizacjach zajmujących się bezpieczeństwem obywateli i innych podmiotów oraz zespołach reagowania kryzysowego.
Absolwenci zostają przygotowani do rozwiązywania zadań zawodowych występujących m.in. w jednostkach Policji, komórkach zarządzania kryzysowego na poziomie gmin, powiatu oraz województwa, agencjach ochrony, wojsku oraz innych podmiotach działających na rzecz bezpieczeństwa.
W efekcie ukończenia studiów absolwent kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne (studia magisterskie) realizuje następujące efekty uczenia się:
w zakresie wiedzy:
- charakter, miejsce i znaczenie nauk o bezpieczeństwie w systemie nauk, terminologię im właściwą oraz relacje do innych nauk, a także przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauk, wyjaśniając złożone zależności pomiędzy nimi
- fakty i zjawiska dotyczące różnego rodzaju struktur i instytucji społecznych, funkcjonujących w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego, w szczególności Policji, Wojska oraz służb specjalnych, stanowiące zaawansowaną wiedzę obejmującą dyscypliny naukowe tworzące fundamenty teoretyczne studiowanego kierunku oraz kluczowe z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
- praktyczne zastosowanie w działalności zawodowej w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego wybranych koncepcji i teorii naukowych z zakresu nauk o bezpieczeństwie i nauk pokrewnych (w szczególności prawa, psychologii, ekonomii i zarządzania, socjologii, nauk o zdrowiu) oraz złożone zależności między nimi
- praktyczne zastosowanie wiedzy o istotnych faktach, obiektach i zjawiskach z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz teorii wyjaśniających złożone zależności między nimi w działalności zawodowej, a także szczegółowe zagadnienia metodyki wykonywania zadań typowych dla obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego
- kompetencje, zadania i relacje między instytucjami i strukturami systemu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz rodzaje więzi społecznych i występujące pomiędzy nimi prawidłowości, w szczególności związane z obszarem bezpieczeństwa wewnętrznego
- procesy i zmiany w funkcjonowaniu państwa z uwzględnieniem perspektywy historycznej oraz rządzące nimi prawidłowości mające realny wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne
- rolę i miejsce człowieka w strukturach działających na rzecz bezpieczeństwa wewnętrznego jako podmiocie konstytuującym struktury i instytucje warunkujące prawidłowe funkcjonowanie państwa w szczególności w stanach zagrożenia i sytuacjach kryzysowych
- cele, strukturę, podstawy prawne, organizację, zadania i społeczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa, bezpieczeństwa społecznego, ekonomicznego i zdrowotnego zarówno na szczeblu rządowym, jak i samorządowym oraz NGO związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym
- przyczyny oraz skutki zachodzących zjawisk społecznych i ich praktyczny wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa społecznego i zdrowotnego człowieka
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, oddziaływujące na funkcjonowanie jednostek, grup i społeczeństw oraz organów i instytucji działających w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego
- ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania związane z wykonywaniem działalności zawodowej w instytucjach i organach działających na rzecz bezpieczeństwa wewnętrznego, w szczególności w służbach mundurowych
- zasady i znaczenie planowania oraz tworzenia strategii w celu zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym
- przepisy prawne dotyczące poszanowania praw autorskich oraz własności przemysłowej
- zasady tworzenia i rozwoju różnorodnych form przedsiębiorczości związanych z obszarem bezpieczeństwa wewnętrznego
w zakresie umiejętności:
- wykorzystać posiadaną wiedzę do opisu, interpretacji i oceny przyczyn, a także przebiegu procesów oraz zjawisk społecznych politycznych, gospodarczych i prawnych rzutujących na bezpieczeństwo wewnętrzne oraz podejmować skuteczne działania diagnostyczne, profilaktyczne i pomocowe w tym zakresie
- formułować oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy zawodowe z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego w sposób innowacyjny i kreatywny w nieprzewidywalnych warunkach środowiska społecznego a także wyjaśniać wzajemne relacje pomiędzy nimi
- formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz, a także dokonywać syntezy, twórczej interpretacji oraz prezentować informacje dotyczące zjawisk społecznych wpływających na poziom bezpieczeństwa wewnętrznego
- dobierać i stosować istniejące lub opracowywać nowe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komputerowe, mogące mieć zastosowanie w realizowaniu działalności zawodowej z obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego,
w szczególności służące do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów zawodowych
- Samodzielnie formułować i weryfikować hipotezy związane z problemami wdrożeniowymi wpływającymi na zwiększenie stopnia bezpieczeństwa wewnętrznego zarówno w skali lokalnej, jak i krajowej
- stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania, identyfikowania i rozwiązywania problemów i zadań typowych dla działalności zawodowej obejmującej obszar bezpieczeństwa wewnętrznego
- na pogłębionym poziomie efektywnie i skutecznie komunikować się z jednostkami i grupami społecznymi na tematy specjalistyczne, również w języku obcym
- prowadzić debatę na tematy związane z zagadnieniami obejmującymi obszar bezpieczeństwa wewnętrznego oraz umiejętnie i poprawnie w sposób merytoryczny argumentować i prezentować własne stanowisko
- posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią dotyczącą bezpieczeństwa wewnętrznego
- współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym kierownicze związane z rozwiązywaniem problemów zawodowych w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego, a także praktycznie wykorzystać pogłębione umiejętności kierowania zasobami ludzkimi w różnych typach organizacji realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego
- samodzielnie i krytycznie planować i uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i nauk pokrewnych, a także ukierunkowywać innych w tym zakresie
- dobrać ćwiczenia i formy aktywności fizycznej do poziomu swojej sprawności fizycznej oraz wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi
w zakresie kompetencji społecznych:
- zachowania krytycyzmu wobec poznanych teorii naukowych, a także odbieranych treści obejmujących zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego, w tym wobec poziomu własnej wiedzy i umiejętności zawodowych
- uznawania znaczenia posiadanej wiedzy dotyczącej zróżnicowanych aspektów bezpieczeństwa wewnętrznego w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zawodowego
- inicjowania i uczestniczenia w przygotowaniu projektów społecznych z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz do skutecznego przewidywania wielokierunkowych skutków społecznych swojej działalności
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w szczególności w służbach mundurowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych i zagrożeń bezpieczeństwa wewnętrznego
- określania w sposób odpowiedzialny priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego
- odpowiedzialnego wykorzystania posiadanej wiedzy i własnych umiejętności w różnorodnych sytuacjach zawodowych
- rozwijania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych dla dobra innych osób
- przestrzegania zasad etyki zawodowej, jej promowania i wymagania etycznych zachowań od innych osób oraz podtrzymywania i rozwijania etosu zawodowego
Studia stacjonarne
I rok dr Piotr Szulich e-mail: piotr.szulich@edu.puz.tarnobrzeg.pl
II rok dr Anna Chochowska e-mail: anna.chochowska@edu.puz.tarnobrzeg.pl
Rekrutacja na studia w Roku Akademickim 2024/2025 trwa do 26 września
Nie czekaj na ostatni moment. Zapisz się teraz!